Në vitet ’90 më ra me ndejtë pak ma gjatë në Tiranë. Dhe pyetja që filloi me m’u ba bezdisëse nga shumë njerëz ishte se pse na «kosovarët» e donim Enver Hoxhën. Kjo më bani me mendu. Dhe një ditë takova një mik nga Tirana, i cili ishte me dy të tjerë të panjohun për mue. Sapo e kuptuen se jam «kosovar» erdhi kjo pyetje e pashmangshme: «Pse ju kosovarët e doni Enver Hoxhën?»
— Shiko, — i thashë, — atë Enver Hoxhën e Kosovës e kam dashë, e du dhe kam me e dashë gjithmonë.
Ata u shtangën. Ishte kohë e regjimit të ish-komunistit enverist Sali Berisha, kohë e demokracisë, kur ndalohej edhe shitja e librave të Enver Hoxhës. E kishte thanë Haveli, «ma i keq se komunisti asht ish-komunisti». Në Shqipni, pa dyshim, enverist ma i keq ishte ish-enveristi. Qebesa, edhe në Kosovë asht diçka kështu, «ma i keq se titisti asht ish-titisti».
Miqtë rreth tavolinës ku ishim ulë, gjithsesi, menduen se edhe unë isha një enverist i radhës. Megjithëse debatet ma të zjarrta e ma kundërshtuese, gjatë studimeve, i kisha pasë pikërisht me disa enveristë, — tash të kthyem në «demokratë», të cilët e kanë mërzi edhe m’ia kujtu atë periudhë të enverizmit të tyne, — duke u shty me ta rreth regjimit diktatorial të Enver Hoxhës dhe qorrsokakut ku e kishte futë aj Shqipninë.
Ishte, natyrisht, mirësjellja shqiptare për mikun që miqtë nga Tirana i bani mos me u ngutë e me qenë ma të matun. E kthyen muhabetin në një vijë habie e interesimi sikur kjo u vinte, thjesht, nga kureshtja dhe jo nga njëfarë trishtimi i rrejshëm.
— Mirë, — thanë ata, — po Dulla (qysh quhej E. Hoxha në mënyrë të kodueme) i ka sjellë aq shumë të zeza Shqipnisë: ka vra, ka burgosë, ka arrestu e internu me mija njerëz. Populli shqiptar u ba me vra veten. U varfnu si askush në Europë e, qebesa, edhe në botë. Qysh mundet me ndodhë që ju me e dashë këtë njeri kaq të lig? A s’keni ju mirëkuptim për popullin shqiptar këndej kufiri?
— Problemi asht ky, — ua ktheva, — jemi tue folë për dy Enver Hoxha…
Kur e thashë këtë ata i zgurdulluen sytë.
— … po, po, kemi dy Enver Hoxha. Një asht Enver Hoxha i Shqipnisë dhe një tjetër asht Enver Hoxha i Kosovës, i jashtë kufijve të Shqipnisë. Ky Enver Hoxha për të cilin folët ju asht bash aj qysh e përshkruet ju, sepse ju e dini ma mirë çfarë ka qenë. Keni jetu nën regjimin e tij. Dhe aq sa na nuk mujmë me folë për Enver Hoxhën tuej, as ju nuk muni me folë për Enver Hoxhën e Kosovës.
Enver Hoxha i Kosovës nuk ka qenë, as nuk asht një Enver Hoxhë konkret. Aj asht Enver Hoxhë i dëshiruem, ideal: prijës i mençëm, trim, prujtës, sakrifikues, i dashun sa s’ka, shpëtimtar. Njëfarë mishnimi i të gjitha virtyteve pozitive të të gjitha figurave historike që kemi pasë: Skenderbe, Abdyl Frashër, Ismail Qemal, Ded Gjo Lul e kështu tutje. Shumica absolute e të gjithë enveristëve të Kosovës kurrë s’kanë qenë në Shqipni. Kurrë s’e kanë provu jetën në një sistem të tillë. Dhe në ballafaqim me regjimin pushtues jugosllav, çfarë kishte me ba një popull i ndamë përgjysë, pos me idealizu pjesën tjetër, tue shpresu e tue pa andërr lirinë. Nëse do të kishte ndodhë që këta enveristët e Kosovës të kishin jetu në Shqipninë e Enver Hoxhës, shumica prej tyne, tue qenë liridashës të flaktë, kishin kalu jetën e tyne prap në burgje, pa asnjë dyshim.
Prandej keqkuptimi në këtë debatin për enverizmin në Kosovë e Shqipni ndodh që në fillim: bahet fjalë për dy figura të ndryshme që mbajnë të njëjtin emën, por nuk janë e njëjta figurë.
Enveristët e Kosovës kanë qenë dhe kanë me mbetë njerëzit ma atdhetarë, ma idealistë, ma sakrifikues i njërës prej periudhave ma të randa, ma të përgjakshme të historisë shqiptare. Gati për një shekull vetëm enveristët e jashtë kufijve të Shqipnisë kanë qenë ata që kanë dhanë gjithçka për lirinë e shqiptarëve: kanë dhanë jetën, kanë fliju rininë nëpër burgje, kanë kalu me gjithë familjet e tyre nëpër gjithë ferrin që kalojnë të gjithë ata që gjakojnë për Lirinë e kombit të vet nën regjimet pushtuese.
Titistët, ngado që e kqyr, kanë qenë dhe kanë me mbetë shërbëtorë të një regjimi pushtues. Disa kanë ba punë të mira edhe nën këtë regjim pushtues, disa kanë ba të zeza që as pushtuesi vetë s’i ka ba. Për këtë i mbetet historisë me vlerësu rolin e secilit.
Në këtë vijë, tue mos i nda qartë këto dy kategori, pushtuesin dhe të pushtuemin, asht lehtë me ba lojna fjalësh, masandej, nëse demonstratat e vitit 1981 ishin gabim apo ishin një nga kthesat ma të ndritshme të historisë shqiptare. Me u përpjekë me e bindë një francez se regjimi kolaboracionist francez në kohën e pushtimit nacist ka ba edhe punë të mira asht humbje kohe për një arsye të thjeshtë, ngaqë për ata vlerësimi historik asht i qartë: nacistët ishin pushtues dhe kolaboracionistët ishin shërbëtorë të nacistëve. Pas kësaj mundet me u folë për nuancat, për rolin dhe peshën e individëve të ndryshëm në këtë proces. Por kjo nuk e ndërron, as nuk mundet me ndërru kategorinë e përcaktueme tashmë të pushtuesit dhe të të pushtuemit që përfshin gjithçka tjetër brenda vetes. Kjo vlen, natyrisht, edhe për periudhat e tjera të historisë shqiptare për të cilat po bahen shpesh debate të shumta.
Shkurtegëza për këtë postim: https://plisi.org/?p=5020